Aandacht naar jezelf toe

De eerste oefening is gericht op anderen, deze oefening is gericht op jezelf:

Welke gedachten en gevoelens geef je eigenlijk aandacht? En welke niet?

Gedachten en emoties hebben in principe allemaal een functie, en in een ideale situatie krijgen ze precies genoeg aandacht om hun functie te vervullen: iets gebeurt, er volgt een innerlijke reactie van gedachten, overtuigingen, gevoelens en sensaties die samen resulteren in het gewenste gedrag. Zo blijft de energie op een gezonde manier doorstromen.

In de praktijk gaat het vaak anders, en simpel gezegd zijn er twee manieren waarop je aandacht ervoor kan zorgen dat je energiestroom verstoord wordt:

Te weinig aandacht leidt tot een energie-blokkade, en te veel aandacht tot energieverlies. 



De oefening

Ga een dag lang na waar je aan denkt, wat je erbij voelt en of dit functioneel is. Zorg ervoor dat je pen en papier op zak hebt, zodat je niets vergeet.

  • Je begint met het onderwerp van je gedachten op te schrijven, bijvoorbeeld: iemand in je omgeving, een situatie op je werk, je gezondheid, zorgen om de toekomst, spijt van een beslissing, iets waar je je op verheugt, een mooie herinnering, een fantasie, je to-do lijst, wat je wil eten vanavond, existentiële vragen over de zin van het leven en ga zo maar door.

  • Schrijf op wat je bij deze gedachten voelt. Dit kan een overduidelijke emotie zijn, of een heel subtiele fysieke sensatie. En het kan natuurlijk ook dat je helemaal niets voelt.

  • Ga vervolgens na of deze gedachten en gevoelens functioneel zijn of niet. Functioneel betekent met als doel om je beter te laten functioneren. Dit kunnen praktische gedachten zijn, zoals welke boodschappen doen, niet vergeten een klant te bellen of je kinderen van school halen. Maar de functie kan ook in eerste instantie minder duidelijk zijn: als je bijvoorbeeld steeds maar aan iemand denkt, kan het zijn dat je wat uit te werken hebt met deze persoon, wat de verborgen functie is van je gedachten.

    Als het functioneel is, luister er dan naar, en doe er wat mee! Pas dan heeft de gedachte of emotie haar werk vervuld, en heeft het geen aandacht meer nodig.

    Maar het kan ook dat je er achter komt dat je gedachten eigenlijk helemaal geen nut hebben, en dat het pure energieverspilling is. Nu is de uitnodiging om te begrijpen en voelen dat het niet nodig is om hier nog meer aandacht aan te geven.



Door bewustwording ontstaat een keuze

Deze oefening helpt je om bewust te worden van je innerlijke aandachts- en energieverdeling. Aan het eind van de dag valt misschien op dat sommige onderwerpen constant door je hoofd spoken, veel meer dan je eigenlijk door had. Door hierbij na te gaan welke gevoelens getriggerd worden, kan duidelijk worden waarom je aandacht hier (onbewust) zo vaak naartoe gaat.

Hoe meer je begrijpt wat er in je omgaat, en voelt wat je begrijpt, hoe meer er een keuze ontstaat om iets wel of niet aandacht te geven.

Met andere woorden, door een combinatie van mentale en gevoelsmatige bewustwording, kan je aandachtsverdeling, en daarmee je energieverdeling verbeterd worden. Een oefening als deze kan voldoende zijn om je energie weer in beweging te krijgen, maar soms is een diepgaander onderzoek nodig.


een voorbeeld
Je merkt dat je vaak aan een vriendin denkt, en dat je dit een ongemakkelijk gevoel geeft. Als je de vraag stelt of dit functioneel is, kom je er achter dat je eigenlijk spijt hebt van de manier waarop je haar een tijdje geleden hebt behandeld. Ook voel je boosheid omdat zij je eerder had gekwetst. 

De boodschap (het functionele) is dat je eigenlijk je excuses wil aanbieden, en ook met haar wil delen hoe haar gedrag jou pijn had gedaan. Als deze boodschap is gehoord, hoeven deze gedachten en gevoelens niet meer om je aandacht te vragen, en hoef je er dus geen energie meer aan te verspillen.
nog een voorbeeld
Je merkt dat je je veel zorgen maakt over je financiële toekomst, en voelt daarbij een sterke angst. Als je jezelf vraagt of dit een functie heeft, kom je erachter dat je misschien wat minder geld wil uitgeven aan kleding, zodat je wat meer reserve hebt, maar dat je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken.

Wat verder kijkend, wordt duidelijk dat er nog oude emotionele lading gekoppeld is aan deze geld-thematiek, omdat je in een eerdere fase van je leven te weinig tot je beschikking had. Nu is de uitnodiging om deze oude lading op te lossen, zodat je je geen onnodige zorgen (en dus energieverspilling) meer hoeft te maken. Zo kan je aandacht en energie weer op  een meer constructieve manier aangewend worden.

en nog één
Je komt er achter dat je eigenlijk constant bezig bent met denken wat anderen van je vinden, hoe je overkomt op anderen. Dit levert voortdurend spanning op, door een constante alertheid. Je realiseert je dat dit niet functioneel is, maar toch blijft het gebeuren. Dit vraag om verder zelf-onderzoek.

Zo kan je erachter komen dat je van huis uit de boodschap hebt meegekregen dat je niet goed genoeg bent – in de ogen van je vader kon je het nooit goed doen. Deze negatieve overtuiging is vervolgens tijdens je leven zo vaak bekrachtigd, dat het niet meer in je opkomt om het te betwijfelen. Je leeft in een gevoel van onveiligheid en op je hoede zijn. Dit alles zorgt ervoor dat de gedachten en veroordelende stemmetjes je aandacht blijven vragen.


Hulp nodig?
Dit laatste voorbeeld laat zien dat bepaalde gedachten en overtuigingen zo diep geworteld zijn, dat vergaand zelf-onderzoek en heling nodig is om de boel tot rust te krijgen. Het spreekt voor zich dat dit een intensief proces kan zijn, waarin je steeds meer beperkende overtuigingen en emotionele lading tegen kan komen. Als je er zelf niet helemaal uitkomt kan een persoonlijk consult uitkomst bieden.
Copyright © Dandelion by Pexeto